Advertisement

Flytta med databas och copyright-text

Diskutera frågor rörande installation, backup och säkerhet avseende Joomla! 1.0.
Locked
totaltutankoll
Joomla! Apprentice
Joomla! Apprentice

Flytta med databas och copyright-text

Post by totaltutankoll » Sat Feb 16, 2008 10:48 pm

Jag har en sida skapad i Mambo som jag av flera olika orsaker vill flytta över till Joomla istället. Jag har nästan fått ordning på layout och allt sådant som kommer till när man skapar en "ny" sida men jag har ju en databas kopplad till mambosidan. Kan man gå in och ändra info i configurationsfilen i Joomla så att Joomla styrs till den gamla Mambo-basen? Om ja, hur går jag tillväga och vad ändrar jag på? Kanske ska poängtera att jag INTE är duktig på databaser och kan inte heller något fikonspråk inom data.

Vart går man in och ändrar copyright-texten längst ner på sidan?

Tack på förhand :)

Advertisement
sgagner
Joomla! Ace
Joomla! Ace

Re: Flytta med databas och copyright-text

Post by sgagner » Mon Feb 18, 2008 1:33 pm

hej,

Informationen om copyright du vill ändra kan ligga i mallens (templaten) index.php. Du kommer lättas åt den genom att gå in i Joomla admin del och välja menyn "Site/Site Templates" markera den mall du använder och sedan klicka på "Edit HTML" uppe till höger i fönstret. Då visas filen index.php till din mall och du kan granska koden som finn i den. Titta längst ned i denna fil och se om du kan hitta den text du vill ta bort. Ta i så fall bort den utan att ändra några andra variabler eller kommandon i filen och klicka sedan på "Save" uppe till höger.

Om du inte hittar texten där så kan den finnas i en separat fil som hämtas in av mallen och kan heta något i stil med footer.inc eller liknande. Du kan få vägldning vad filen i så fall heter genom att läsa vad som står längst ned i index.php där information om footer eller liknande skall finnas.

Att jag är svävande på detaljerna beror på att det finns ett flertal sätt att infoga denna information på.

Information om vilken databas du kopplar till finns i filen configuration.php och det är 4-5 variabler du måste justera:
$mosConfig_db = 'databasens_namn';
$mosConfig_host = 'din_databashost'; (ex. localhost)
$mosConfig_user = 'din_databasanvändare';
$mosConfig_password = 'databasens_lösenord';
Kontrollera att rätt prefix är satt: $mosConfig_dbprefix = 'jos_';

Jag skall väl samtidigt passa på att nämna att det inte är säkert att det kommer att funger till 100% att bara peka om databasen från Joomla till Mambo även om det finns stora likheter mellan systemen.
Du bör gå ut på webben och läsa om migrering mellan mambo och Joomla och om vilka mått och steg som bör tas.
Stefan Gagner, CMS Universal - http://www.mei-ya.se
Coordinator of Swedish Joomla Translator group.
We make the impossible while you wait. Wonders may take a little longer.

totaltutankoll
Joomla! Apprentice
Joomla! Apprentice

Post by totaltutankoll » Mon Feb 18, 2008 3:22 pm

Tack så mycket och nu känner jag att jag kan ändra mitt användarnamn till litekolltrotsallt för jag har letat efter copyrightdelen enligt dina instruktioner och inte funnit den men uppenbarligen inte funnit det jag sökt och då kanske det ligger i en footer som du beskrivit. Ska kolla igen.

Angående databasen så var jag inne och pillade på det enligt din beskrivning men fick det inte att funka så då är det nog inte så simpelt som jag hade hoppats. Igår lessnade jag ändå ut och flyttade över alla artiklar från mambo-sidan till joomla för hand :o å det tog lite tid men tusen länkar flyttar sig väl snabbt på samma sätt om bara andan faller på 8)

totaltutankoll
Joomla! Apprentice
Joomla! Apprentice

Post by totaltutankoll » Mon Feb 18, 2008 5:07 pm

<!-- copyright notice -->
<div id="copyright">
<?php include_once( $GLOBALS['mosConfig_absolute_path'] . '/includes/footer.php' ); ?>
</div>
Så här står det längst ner på sidan och den includerar då alltså en footer. Men vart ska jag gå för att hitta den då? ???

Zello
Joomla! Virtuoso
Joomla! Virtuoso

Post by Zello » Mon Feb 18, 2008 6:31 pm

Hej!

Den ligger i mappen "includes" under roten på din installation och filen heter som det står footer.php
Olle Zettergren
Freelance Senior Joomla developer
Moderator Swedish forum

totaltutankoll
Joomla! Apprentice
Joomla! Apprentice

Post by totaltutankoll » Mon Feb 18, 2008 6:45 pm

Försökte ändra i den filen men ingenting hände ???

Zello
Joomla! Virtuoso
Joomla! Virtuoso

Post by Zello » Mon Feb 18, 2008 7:20 pm

Hm...

Har du tömt cachen på webbläsaren så att du inte tittar på gamla sidor. Jag testade nu på min lokala server och det fungerade bra att pilla i den filen.
Olle Zettergren
Freelance Senior Joomla developer
Moderator Swedish forum

totaltutankoll
Joomla! Apprentice
Joomla! Apprentice

Post by totaltutankoll » Mon Feb 18, 2008 7:37 pm

får testa igen men jag tycker inte texten i filen överenstämmer med vad som står på sidan heller :-\ men ska helt klart byta webläsare när jag ger mig på det igen, om typ ngra minuter ;D

Advertisement

Locked

Return to “Installation, backup och säkerhet”