Skolornas Portal - Jönköpings Kommun

Här kan du visa upp din webbplats gjord i Joomla! 1.0 [locked]

Moderator: chrille

Forum rules
Forumregler
Locked
jonasn
Joomla! Apprentice
Joomla! Apprentice

Skolornas Portal - Jönköpings Kommun

Post by jonasn » Tue Jan 24, 2006 9:36 am

Hej!

Kolla här:

http://mos.portal.edu.jonkoping.se/comp ... Itemid,93/

Inte så vackert (lite svårläst med fetstil i brödtext) men ett ambitiöst upplägg med en hel del instruktiv "Mambo-Hur-gör-man". Spana tex in "Öva"!

Jonas

LorenzoG
Joomla! Hero
Joomla! Hero

Re: Skolornas Portal - Jönköpings Kommun

Post by LorenzoG » Wed Jan 25, 2006 5:25 pm

Jag håller med. Skolornas portal är ett ambitiöst projekt och en bra resurs då den är helt på svenska. Tyvärr verkar den inte uppdateras längre då både Mambo och komponenterna är av ett lite äldre datum. Men för den som vill lära sig Mambo och Joomla! är den jättebra.

Om ni är intresserade att läsa om bakgrunden till Skolornas Portals, läs följande Mambo artikel i Mikrodatorn (se sista sidan).

jonasn
Joomla! Apprentice
Joomla! Apprentice

Post by jonasn » Wed Jan 25, 2006 10:51 pm

Intressant och välskriven artikel!

Kan det möjligen vara så att portalen har nått den nivå av funktionalitet och utformning, där den bara "fungerar", "används" och "fyller sitt syfte" — faktiskt utan att det tekniska måste uppdateras och utvecklas..?

Eller har sajten möjligen dött, pga projekt-penga-brist och/eller utbrända eldsjälar..? (Som så många andra vällovliga offentliga utvecklingssatsningar...)

Måste nästan ta kontakt med Tommy Maltell och fråga...

mvh / Jonas

tmaltell
Joomla! Apprentice
Joomla! Apprentice

Post by tmaltell » Thu Jun 01, 2006 9:00 pm

Skolornas portal lever (och är egentligen i första hand en plats med länkar till det mesta för elever och lärare) men Mamboinformationen där är i första hand till flertalet skolor som använder Mambo 4.5.0 stable 1.0.9 och det är inte så enkelt att uppdatera flertalet sådana platser till Joomla.  Information är därför levande för dem som alltså använder Mambo 4.5.0 på många riktiga levande skolplatser. Vilka platserna är finns det länkar till bland alla mina artiklar om Mambo på Skolornas portal.

Jag har dock testat med att uppdatera en skola till Joomla 1.0.8. Det var dock inte väldigt  enkelt med flertalet komponenter mm installerade och där databaserna inte stämde från tidigare versioner. T ex lyckades jag med ReMOSitory eftersom jag hittade en gammal 2.2 som stämde bra med vår tidigare 2.0.  Artiklarna gick dock lätt eftersom datatabellerna stämmer. Detsamma gäller for Zoom Image Gallery.

Du som vet ett enkelt sätt att updatera från 4.5.0 stabel 1.0.9 till Joomla 1.0.8 är välkommen med information.

Hälsningar

Tommy Maltell

svenl
Joomla! Ace
Joomla! Ace

Post by svenl » Thu Jun 01, 2006 9:18 pm

Välkommen Tommy,

Det var i datatidningar hösten 2004 som skrev om ditt Jönköpingsprojekt som fick mig att starta använda Mambo första gången så det är roligt att se dig här nu. Använde en hel del av dina artiklar, beskrivningar och andra resurser på portalen i början.

Jag var med direkt vid övergången till Joomla och administrerar flera olika webbplatser nu med olika karaktär och försöker lära mig mer hela tiden. Styrkan i Joomla gör också att vi kommer titta mer på andra "Open Source" program/lösningar för företaget då det verkligen är någonting som fungerar och man snabbt får hjälp vid problem eller buggar i programvaran.

Än en gång välkommen
mvh
8)
-
Sanningen finns där ute, har du sökt efter ditt svar?
var svaret bra och löste ditt problem? Glöm då inte att ändra ditt första inlägg till löst (Solved)

Locked

Return to “Webbplatser J! 1.0”